Raha ja koolilaps käsikäes

Categories Arvamus, Varia
0
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Esimesed kokkupuuted rahaga saab laps siis, kui talle tekib oma taskuraha. Eeskuju, kuidas laps oma taskurahaga ümber käib, tuleb kodust. Raha väärtust tuleb lastele õpetada juba varases lapsepõlves, et nad täiskasvanuna oskaksid iseseisvalt hakkama saada.

Kui lapsed saavad taskuraha, kaasneb sellega iseseisvus ja majandamisoskus oma võimaluste piires. Kuid kuidas on lapsevanemal kõige õigem toimida, et laps saaks aru raha väärtusest ja õpetaks targalt iseseisvust? Peredes lahendatakse taskuraha teema mitmeil moel, kas laps teenib selle välja teatud tegevustega või lihtsalt kokkuleppel vanemaga saab kokkulepitud summa. Ei tohi unustada ka selgitamast, mis on raha ja kuidas see tuleb.

Olulised on kahepoolsed kokkulepped ja kokkulepetest kinni pidamised:

  • Lepi lapsega kokku summas ja perioodis, mida laps taskurahana saab (kas üks kord kuus, nädalaraha või päevaraha);
  • Hoia kinni oma kokkuleppest, sest kui lapsevanem näitab eeskuju ja peab oma sõna, tunneb laps suuremat vastutust teha sama;
  • Lepi kokku reeglid, kuidas ja mille tarbeks laps raha kulutada tohib (kas on vabad käed või välistatakse teatud ostud);
  • Püüa panna laps mõtlema selle üle, kas tema ost on antud rahasummat väärt;
  • Suuna laps õigetele otsustele, kuid jäta lõppotsus lapsele. Laps peab tundma, et tema on see, kes oma raha üle valitseb;
  • Õpeta last raha säästma (iga kuu väike summa kõrvale, et lõpuks osta mõni suurem ihaldatud ese).

Taskuraha andmine lapsevanemate poolt on vajalik, see õpetab lapsi rahaga õigesti ümber käima ja raha väärtust hindama. Samuti teadvustab raha lapsele sellega kaasnevatest riskidest ja nendega toimetulekutest tarbimismaailmas. Mida rohkem vaeva näeb laps raha saamise nimel (taskuraha saamine mõne tegevuse tulemusel), seda rohkem oskab ta ka seda ise hinnata.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga