Vastutustundlik laenamine tõi tarbijaile valikuvõimalused
Mäletate pööraseid kiirlaenureklaame kümnenditaguse buumi ajast, mis lausa ahvatlesid vastutustundetult laenama lubadustega nagu „piiks-piiks ja raha tuleb“ või „saada sõnum, samal õhtul šeffad edasi“? Toonane krediiditeenuste turg oli sogane tiik, kust suuri kalu õngitsenud aferistid määrisid kogu sektori maine pikaks ajaks.
Pärast kümmet aastat, mitut seadusemuudatust ja vastutustundliku laenamise põhimõtete kehtestamist võib väita, et röövintressidele äri rajanud aferistid on turult läinud, laenuturg ise aga mitmekesine. Laenutooteid jätkub turul nagu leiba – igale soovijale just nii pikk, paks või eriline nagu ta vajab. Ning laenuäris tegutsejad elavad intressidest, mitte makseraskustesse sattunud inimeste varatuks hagemisest.
Üks suuremaid samme tarbijate kaitsmisel pahasoovlike laenuärikate eest oligi vastutustundliku laenamise põhimõtete kehtestamine, mis eristab korralikud krediiditeenuste pakkujad sogases vees õngitsejaist. Suuresti tänu neile põhimõtetele eksisteerib täna mitmekülgne laenuturg ka väljaspool panku.
Kiiresti muutuv finantsteenuste turg teeb ruumi järjest erinevamatele laenutoodetele. Iga alustav äri või ettevõtmine on oma nägu, kaugeltki kõigi sisu ja mastaabid ei mahu enam suurpankade standardlepingute alla. Ilma paindlike toodeteta jääks alustamata paljude tublide inimeste ettevõtlus.
Paindlikuks muutunud krediiditurg tähendab eeskätt, et suuremaid oste, ootamatuid väljaminekuid või äri alustamist saavad krediidiga rahastada ka inimesed, keda jäigad suurpangad jutule ei võta. Sageli on sellised laenud olemuselt riskantsemad ja seetõttu kallimad, kuid pangalaenust kõrgem intress pole iseenesest midagi halba – valikuvõimalus on tarbijale alati parem, kui valikute puudumine. Kindlasti ei vasta tõele ka müüt, et väiksemate krediidifirmade teenused on tingimata kallid: pikemaid ja tagatisega laene pakume pankadega võrdsetel või isegi soodsamatel tingimustel.
Vastutustundlikud laenajad, st teenusepakkujad kes jälgivad vastutustundliku laenuandmise põhimõtteid, vaatavad alati iga kliendi laenuhuvi ja laenuvõime individuaalselt läbi. Sellised laenuandjad hindavad ise ja koos kliendiga tema laenuvõimet, nõustavad ausalt ja erapooletult, pakuvad jõukohast teenust heas usus ning ei paku teenust, mis laenuvõtjale ilmselgelt üle jõu käivad.
Just sel põhjusel küsime ka BestCredit OÜ-s laenutaotlejalt üksjagu andmeid. Seepärast on ka oluline ausalt ja vastutustundlikult jagada teavet enda sissetulekute-väljaminekute kohta. Me teame, see võib olla tüütu (eriti, kui sul on kiire). Kuid aeg, mil oli mõeldav inimestele otsa vaatamata valimatult laene välja jagada, on meie ühiskonnas, meie kombe- ja õigusruumis pöördumatult läbi.
Oluline on siiski mõista, et ükski seadusesäte ega hea tava pole garantii makseraskuste vastu. Mingi osa laenudest muutub alati probleemseks. Asjaosalistele on see alati raske, kuid see ei tähenda, et keegi oleks käitunud kergemeelselt, pahatahtlikult või vastutustundetult. Lihtsalt polegi võimalik, et kõigil õnnestuks kõik, alati ja sajaprotsendiliselt.
Vastutustundlik laenuandja teeb makseraskustesse sattunud kliendiga lahenduste leidmiseks koostööd ja tuleb vastu nii palju kui võimalik, et klient võlgadest minimaalse kahjuga välja tuleks. Kuid kindlasti tuleb endale aru anda, et ükski hea tava ega õigusakt ei muuda fakti, et kohustuste ja riskide võtmisel jääb suurim vastutus ikka võtja kanda. Vastutus oma laenumaksevõimet adekvaatselt hinnata ja vastutus oma kohustused täita.
Vastutustundliku laenamise olulised põhimõtted:
- Laenupakkuja vaatab iga kliendi laenuhuvi individuaalselt.
- Pakutav teenus peab vastama kliendi finantsolukorrale ja vajadustele ning sellele annab hinnangu klient.
- Enne lepingu sõlmimist esitab laenuandja kliendile info ja hoiatuse laenuga kaasnevate ohtude kohta ja arvutab mõistliku laenukoormuse.
- Kliendil aidatakse hinnata võetava laenu sobivust isikliku huvi, finantsolukorra ja laenuga kaasnevaid ohte.
- Mõistlik laenukoormus selgub kliendi jätkusuutliku laenuvõime arvutamisel konkreetse laenulepingu valguses.
- Ilmselge maksejõuetuse korral keeldutakse laenu andmisest.
- Kliendi krediidivõimelisuse hindamiseks küsib laenupakkuja temalt teavet ja kasutatakse ametlikke andmekogusid.
- Informatsioon ja lepingud on alati kättesaadavad iseteeninduse keskkonnas.